Tømrerlærling avla deltakereden på Yrkes-NM

\arenarom.nho.no@SSL\DavWWWRoot\rom\byggmesterforbundet\Medie bibliotek 2\Yrkes-NM 2014\Åpning\Web\Tore Aakerli fra Trondheim avlegger eden - YrkesNM 2014.jpg

Yrkes-NM ble høytidelig åpnet i en fullsatt konferansesal på Scandic Lerkendal i går kveld. Tømrerlærlig Tore Aakerli fra Trondheim avla deltakereden på vegne av mer enn 300 deltakere fra 27 fag.

Bildet: Tore Aakerli, tømrerlærling, Anne C. Grandt, dommer i mediegrafikerfaget og Elisabeth Lange, sekretariatsleder i WorldSkills Norway under edsavleggelsen.

- Vi ønsker at vårt nasjonale mesterskap skal tuftes på den samme ånd som de internasjonale yrkeskonkurransene, sa sekretariatsleder i WorldSkills Norway, Elisabeth Lange, under åpningen. - Det er nemlig; åpenhet, rettferdighet og respekt for hverandre.

Introduksjon av alle fagene.  Eirik H. Karstad fra Bergen representerer tømrerlærlingene.

Minne for livet

Trondheims ordfører, Rita Ottervik, var blant de mange som ønsket de unge lykke til i konkuransene.  - I 2035 vil Norge kunne mangle 90.000 fagarbeidere. Vi er derfor glad for at NM og en egen yrkesmesse arrangeres nå og her i Trondheim slik at ekstra mange herifra får komme og se fagene og at det bidrar til at flere vil velge yrkesfag framover. Yrkesfagene står for viktig verdiskaping i samfunnet. Vi jobber for å bidra til flere læreplasser og at de som gjør seg ferdig med utdanningen kommer ut i hele jobber. NM blir et minne for livet for dere som deltar!

Trondheims ordfører Rita Ottervik.

Kremen av fagarbeidere

Fra Kunnskapsdepartementet deltok statssekretær Birgitte Jordahl, da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ikke kunne være tilstede. - Dere som er her har all mulig grunn til å være stolte. Dere er kremen av nye fagabeidere. Torbjørn Røes Isaksen vil lede oss i et yrkesfagløft. Konkurranser i yrkesfag er en morsom konkurranseform som bidrar til enda bedre resultater. Fagarbeidere holder Norge i gang. Uten dere funker ikke dette landet.

Åpent for publikum i Trondheim Spektrum

I dag morges, 28. oktober startet alvoret med alle konkurransene i Trondheim Spektrum.NM pågår til torsdag 30. oktober. Det er gratis adgang kl. 9-18, her ventes omkring 20.000 besøkende. Det tilbys også flere gratis seminarer. Bl.a. kan ungdom og foreldre møte "Mesterens mester", Marco Elsafadi, som på sin måte vil inspirere til riktige karrierevalg. Se programmet for alle dagene

De fire tømrerlærlingene som skal kjempe om NM-tittel er Eirik Henriksen Karstad, Bergen, Robert Sundby, Vikersund, Dag Erik Rædergård og Tore Aakerli, begge fra Sør-Trøndelag.
Vi vil følge opp med rapporter og bilder underveis fra konkurransen.

Vi ønsker alle fire LYKKE TIL!

Flere bilder fra åpningen:

Fullsatt sal på Scandic Lerkendal under åpningen av Yrkes-NM 2014

PowerPoint-moro med standupkomiker Christer Torjussen.

Alle fagene ble introdusert.

Alle foto: Øivind Ørnevik, Byggmesterforbundet.

Publisert: 28.10.14

Følgende 27 fag er representert i Yrkes-NM:

Ambulansearbeider
Anleggsgartnerfaget