Fullt hus på våtromskurs hos Jackon

30 deltakere satt på skolebenken i to dager denne uka da Byggmesterskolen holdt kurs i Håndverkerens Våtroms Veileder (HVV) for fagarbeidere i Jackons lokaler i Østfold. Kurset kom i stand fordi både Jackon og XL-Bygg vil bidra til kompetanseheving i bransjen og særlig innenfor våtrom med riktig bruk av materialer og løsninger.

Viktig kunnskapsutveksling

Kurset tar for seg de spesifikke kravene som står i TEK med veiledninger, og er oppdatert etter TEK 17. Det legges vekt på å se alle faggruppers arbeider i sammenheng.

Fagkonsulent og instruktør Nils Jørgen Brodin. Foto: Jackon

Nils Jørgen Brodin, fagkonsulent i Byggmesterforbundet var instruktør på kurset og satte pris på kombinasjonen av tømrere, murere, ingeniører og butikkansatte som var representert blant deltakerne.

- På dette kurset får vi forskjellige innfallsvinkler og gode diskusjoner. Fordi deltakerne har ulik bakgrunn og erfaring blir kunnskapsutvekslingen av høy kvalitet.

Kvalitet og kompetanseheving

Initiativtaker og kursarrangør Frank Lønseth ( bildet ), er distriktssjef for Jackon i Østfold. Han ønsker å øke kunnskap om regelverk og krav, utførelse og produkter: – Vi er opptatt av kvalitet og vil bidra til kompetanseheving i bransjen.

Etter å ha snakket med ulike aktører, har jeg oppfattet at mange er usikre på produkter og utførelse når det gjelder våtrom. De ønsker å lære mer.

Nyttige kontakter

Ivar Arne Grimstad, leder i Byggmesterforbundet region Østfold, er opptatt av å bygge fagmiljø. – Det er viktig å kjenne regelverket godt, men å knytte kontakter, er også en stor del av slike kurs. Da kan man utveksle kunnskap på et uformelt nivå – det er enkelt å ringe en venn hvis man er usikker. Slik sørger kurs som dette for å heve den totale kompetansen i regionen. Grimstad trekker også fram hvor viktig det er å ha god produktkunnskap: – Det er greiest å velge produkter man vet fungerer, man skal være modig for å velge noe helt nytt. Kurs og opplæring, også med fokus på enkeltprodukter, er viktig for at fagfolk skal ha kunnskap til å velge det som er best egnet til jobben de skal gjøre.

Valg av riktige produkter

Geir Johansen fra XL-Bygg Knatterudfjellet på Borgenhaugen forteller at XL-Bygg er opptatt av at ansatte har god kunnskap innen ulike fagområder.

– I XL-Bygg Knatterudfjellet planlegger vi å gi våtrom mye oppmerksomhet framover, derfor er vi glade for muligheten til å kurse ansatte og kunder, forteller Glenn Rino Olsen, salgssjef i XL-Bygg Knatterudfjellet. – Tilbudet har vist seg å være etterlengtet, for påmeldingslista er smekk full.

Geir Johansen fra XL-Bygg Knatterudfjellet på Borgenhaugen. Foto: Jackon

– Vi er en faghandel, og vi som jobber med kunder må være faglig oppdatert. Det gjelder alle produktområder, enten det er tak, vindu, utemiljø eller våtrom. XL-Bygg ønsker å være ledende på våtrom i tiden framover, og dette kurset er viktig for å øke kunnskapen blant de ansatte og kunne bistå kundene bedre. Vi kommer også til å holde oppfølgingskurs om våtromsprodukter i tida som kommer.

Publisert: 09.02.18