Dette stopper ikke kriminaliteten

2015 12 11 Oppslag i Aftenposten.jpg

Byggmesterforbundet har vurdert Regjeringens nye forskrift for en frivillig sentral godkjenningsordning, og slår fast at det er en skrikende kontrast mellom det som var næringens forslag i rapporten "Enkelt å være seriøs" og den virkelighet som næringen møter 1. januar 2016.

Følgende mangler i regjeringens nye regelverk for godkjenning av foretak gjeldende fra årskiftet:

• For å sikre kompetanse ute på tiltakene foreslo næringen kompetansekrav også hos underleverandørene. Sanner sa nei.
  • For sikre kompetanse på viktige arbeider innenfor vedlikeholds-/ROT-markedet foreslo næringen kompetansekrav på minimum svennenivå. Sanner sa nei
  • For å sikre samsvar mellom det som ligger i den frivillige sentrale godkjenningen eller i den nye ordningen med erklært kompetanse foreslo næringen fysisk tilsyn ute på byggeplassene i så stor grad at de som jukser eksponeres for en risiko for å bli avslørt. Sanner sa nei.

Dette er bakgrunnen for dagens oppslag i Aftenposten Dette stopper ikke kriminaliteten , hvor Byggmesterforbundet uttaler at Jan Tore Sanners forslag til utvidet sentralt register for byggefirmaer ikke holder mål for å bekjempe svart arbeid og arbeidsmarkedskriminalitet.
- Sanners tiltak er å kaste blår i øynene på folk, og vitner om handlingslammelse. Myndighetenes tiltak svarer ikke til de analysene myndighetene selv har kommet med om arbeidsmarkedskriminalitet. Sanner har heller ikke tatt med seg innholdet i ekspertgruppens rapport, "Enkelt å være seriøs" uttaler daglig leder Frank Ivar Andersen til Aftenposten.

Da næringen la frem sin rapport i fjor understreket man helheten i forslaget. - Poenget var at man ikke bare kunne plukke med seg enkeltforslag. Regjeringen har med den nye forskriften ikke gjort det vanskeligere for dem som ønsker å være useriøse, mener Byggmesterforbundet.

Se også:
For mange vil slippe unna godkjenningen - byggmesteren.as

Byggmesterforbundet kritisk til regjeringens seriøsitetstiltak - bygg.no

Publisert: 11.12.15