Skal kjempe om NM-tittelen i tømrerfaget

Seks tømrerlærlinger er klare for å konkurrere i Yrkes-NM i Bergen 18. til 20. oktober.

Tømrerlærlinger i Yrkes-NM 2016

De seks er Erling Fagerbakke Fosse, Hordaland,  Morten Helge Urtegård, Nord-Trøndelag, Sindre Mikael Sandvik, Sør-Trøndelag, Rashad Hussain, Vest-Agder, Mina Oline Skreddernes, Hålogaland. Siste lærling Bjørnar Sæten fra Sogn og Fjordane var ikke til stede da bildet ble tatt.

De konkurrerende lærlingene skal løse en ukjent oppgave i løpet av to og en halv dag. Det blir litt likt en svenneprøve, men kun den praktiske biten. Lærlingene får ikke vite noe om hva de skal gjøre før på morgenen tirsdag 18. oktober så alle er spente på hva oppgaven blir!

Endre Mårstig og Bjørn Kvingedal er to av 3 dommere som skal bedømme lærlingenes arbeid i tømrerkonkurransen.  Tredje dommer, Øystein Eide var ikke til stede da bildet ble tatt.

Yrkeskonkurranser og utdanningsmesse

Yrkes-NM arrangeres hvert andre år. Worldskills Norge er sekretariat for arrangementet. I år skal det konkurreres i 25 yrkesfag. Mesterskapet arrangeres i Vestlandshallen i Åsane i Bergen og utdanningsmessen Yrkeslabyrinten går parallelt med konkurransen. Byggmesterforbundet og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg EBA, samarbeider om å arrangere konkurransen for tømrerlærlingene. Byggmestrenes Servicekontor/Opplæringskontoret i Bergen vil delta med stand på utdanningsmessen. De har også lagt ned et betydelig arbeid i å ordne mye av det praktiske rundt avvikling av tømrerkonkurransen.

Ungdom viser ungdom

Deltakelsen i Yrkes-NM er en ypperlig mulighet til å få vist frem faget på en engasjerende og god måte, og vil kunne hjelpe godt til rekrutteringen. Det er ekstra hyggelig at det i år for første gang er med en jente i tømrerkonkurransen. Vi ønsker å vise at tømrerfaget også er et godt yrkesvalg for jenter.

Hovedmålgruppen for arrangementet er ungdomsskoleelever, elever i videregående skole, samt lærere og skoleledere. Det er ventet et sted mellom 15 - 20.000 besøkende. Også statsminister Erna Solberg vil komme på besøk i løpet av konkurransedagene.  Det er gratis adgang og bare å møte opp! Åpningstider er kl. 09.00 - 18.00 tirsdag og onsdag og kl. 09.00 - 15.00 torsdag. Det konkurreres i alle fagene hver dag. Torsdag avsluttes arrangementet med medaljeutdeling kl. 1500.

Mina Oline Skreddernes (til høyre) er tømrerlærling i Totalrenovering AS i Tromsø og deltaker i Yrkes-NM.
Her sammen med Janjira Sutsanguan som skal være med og konkurrere i betonfaget.  Begge skal bære fanen for sine fag under innmarsjen på åpningssseremonien mandag 17. oktober.

Møt deltakerne!

Erling Fagerbakke Fosse_Hordaland_Johs E. Øvsthus AS.JPG